Ford Escort którym jeżdżę |
Oczywiście wyścigi Seicento VS Impreza nie miały były by pozbawione sensu, więc auta są dzielone na klasy według pojemności:
- K-1 - do 1400cm3 (np. Cinquecento, Seicento, Peugeot 106)
- K-2 - od 1400cm3 do 1600cm3 (np. Honda Civic, CRX, Citroen Saxo)
- K-3 - od 1600cm3 do 2000cm3 (np. Opel Astra, Renault Clio Sport)
- K-4 - powyżej 2000cm3 oraz wszystkie auta z napędem na 4 koła (np. Impreza, Lancer)
Civic króluje w klasie K-1 i K-2 |
Dodatkowo jest odrębna klasa GOŚĆ w której startują wszyscy zawodnicy posiadający licencje rajdową, więc amatorzy nie są mieszani z zawodowcami.
KJS jest przygotowany jak prawdziwy wyścig. W pierwszej kolejności musimy zgłosić chęć udziału w imprezie i opłacić wpisowe (100-200zł). Robimy to w biurze rajdu położonym zazwyczaj obok trasy. Tam też dostaniemy kartę badania technicznego, z którą przejeżdżamy do BK, gdzie nasze auto przejdzie krótki przegląd. Przeglądy są robione raczej pobieżnie (szczególnie gdy nasze auto nie ma zbyt wielu przeróbek). Należy zwrócić uwagę na sprawne światła i klakson, oraz obowiązkowo założyć odmę (może być to nawet plastikowa butelka. Dodatkowo obowiązkowo w samochodzie musi być umieszczona gaśnica (umocowana metalową opaską) i apteczka. Przez BK przechodzi 99% aut, więc nie ma się czego obawiać :).
Pozostaje krótka odprawa, spojrzenie na listę startową i już możemy wyruszyć do pierwszego punktu kontroli czasu (PKC), w którym dostaniemy kartę drogową na której będą wpisywane czasy przejazdu danej trasy. Będąc przy trasach te są różne. Od parkingów pod marketem obstawionych słupkami (takie próby już chyba odeszły do lamusa, bo w ciągu roku ani jednej takiej nie spotkałem) przez płyty lotnisk (moje ulubione rally sprinty na lotnisku w Ornecie), zamknięte fragmenty dróg publicznych, amatorskie tory szutrowe, na profesjonalnych torach kończąc (np. Tor na torze w Mikołajkach gdzie odbywały rajdowe mistrzostwa świata). Próby trwają nie dłużej niż 3-4 minuty i są nastawione raczej na technikę (dużo ciasnych szykan, nawrotów o 180/360 stopni) niż na rozwijanie dużych prędkości na prostych, więc są dosyć bezpieczne.
Po swapie polski fiacik staje się maszyną do wygrywania :) |
Jeżeli marzysz o karierze w rajdach, ale nie wiesz od czego zacząć, wpisz w wyszukiwarce frazę "KJS *tutaj twoje województwo*" i przejedź się zobaczyć jak to wygląda, a gwarantuje, że zechcesz kupić na początek jakieś tanie auto tylko żeby czymś jeździć, a z wyścigu na wyścig zaczniesz nabierać chęci na coraz więcej i więcej, i zanim się obejrzysz w auto do kjs'u zainwestujesz więcej niż w samochód do jazdy na co dzień.
Kamil Budnik
Dobre wytłumaczenie "KJS" 😂
OdpowiedzUsuńDobre wytłumaczenie "KJS" 😂
OdpowiedzUsuńMnie przede wszystkim od zawsze interesowały samochody i do tej pory tak mi zostało. Jak coś to korzystając z okazji chcę wam polecić bardzo ciekawy serwis https://autokorbas.pl/ gdzie znają się bardzo dobrze na mechanice.
OdpowiedzUsuń